"Larvigt" huvudbry

Alltså helt ärligt.

Det är inte så att jag missunnar någon fint väder, särskilt inte mina sommarloviga barn men detta är ju ett rent skämt.

Samma dag jag gick på semester så slutade värmeböljan och exakt samma dag som jag började jobba igen så badar Stockholm i sol.

Liiiite, liiiite grinig blir jag allt. Grrr...


Satt och pulade med grönsakerna till maten igår och fick mig då ett par funderingar.

Jag hade i vanlig ordning köpt ekologiska grönsaker (åtminstone för det mesta) och denna gång även broccoli.

Broccolin måste definitivt ha varit helt obesprutad för den kryllade av larver. Jag behövde bara skaka lite på den och de damp ner på brädan, en efter en.


Alltså... Jag är inte kräsmagad.

Jag kan äta upp om jag ser ett hårstrå i maten, det är väl bara att ta bort det.

Jag VET att det finns levande saker i grejer jag petar i mig men jag är tacksam om jag får vara lyckligt ovetande. "Det jag inte ser..."

Jag kan plocka bär i skogen och kasta in i munnen utan att ha en enda fundering på vilka människor och djur som passerat och gjort nåt.

Jag är inte riktigt så pragmatisk som svärmor som säger att det gör väl inget med larver i hallonen, de har ju bara ätit hallon och ger bara ett proteintillskott.


Att se hur larverna trillar ut ur min broccoli och sånt kan bara inte gå obemärkt förbi. De måste ju liksom avlägsnas, proteintillskott eller inte.


Nu var det ju inte det jag funderade på utan på vegeterianer och veganer. Jag menar de som är det "för djurens skull" och "inte kan döda levande varelser".


Hur i hela friden gör ni?

Oekologiska produkter innebär besprutning mot bland annat djur. DÖD!

Ekologiska grönsaker innehåller, fortfarande, levande djur.

Om den rensas så dör djur.

Om man lägger den i vatten så drunknar (alltså dör) djur.

Om man inte får bort alla eller ignorerar dem så tillagas de och då dör djur
SAMT att djur blir uppätet (är det att betraktas som kött då eller?).


Eller är det så att såna djur inte räknas som de djur som räknas utan som rent och skärt "shit happens" och bidrar till det proteintillskottet som kroppen behöver?


Fasen alltså. Vilken attans tur att jag inte är vegan och ungarna ska absolut inte få läsa detta. De är kinkiga nog!

(Nu åker jag snart hem och grillar lite kossa...)


Kommentarer
Postat av: Ewa

Du skriver riktigt härligt så man ser hur du sitter med broccolin o djuren framför dig.

2009-08-04 @ 20:31:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0