Flytta.se

Idag har jag bloggat allt jag ville säga här fast på flytta-bloggen, www.flyttatillsolen.se.
Välkommen dit idag! :-D

//Vera

Halvdag med Betty

I somras när vi var här och halvjobbade och halvsemesterfirade hörde jag några svenskar på stranden. De var en hel hög i den familjen. Jag sprang på dem var och varannan dag och började språkas med en kille (barnen var i bra barnålder för mina barn med) och nån dag senare språkades jag med en äldre herre i samma gäng. Det visade sig leda till kontakt med Betty, deras dotter.
Betty hade bestämt sig för att flytta hit efter att ha haft semesterhus här i tre-fyra år.
Mad 5 av de 6 ungarna under armen drog hon hit och gubben hennes ska komma efter.

Vi har nu blivit vänner och hon är en fantastisk kontakt för mig här i Torrevieja eftersom hon uteslutande umgås med spanjorskor. Jag har ju så mycket att lära av praktiska saker och språket förstås.

Varje morgon kl. 9 träffas det på fiket bredvid vårt kontor och gör upp planer. I morse dög jag upp dit och sedan satte vi oss i bilen för att fara runt lite och hitta fritidsaktiviteter, visa bästa slaktarn, vart komvux ligger, osv.

Vi hade en härlig halvdag så det blir inte sista gången. I morgon ska Fanny hem till dem eftersom jag och Roland ska dra till IKEA i Murcia.
På söndag ska jag med till hennes vänninas butik i Montesinos och på måndag ska vi skriva in ungarna i sporthallen och mig i vuxenskolan.

Betty på Bohemian star

Här med sina vänninor och en vän.

4 november, 2010

En vecka har vi nu varit här på allvar och det känns grejt!
Vi trevar oss fram lite med att känna av rutiner mm men en sak är klar att de kommer bli olika för olika årstider. Det är fördelen med att vara egen.

Till lunch två dagar på raken har vi i alla fall har vi inte suttit uppe i centrum och lunchat i 1,5 timmar som andra utan vi har kört lunch hemma en dag och lunch på Svensken en dag med powerwalk i nästa en timme båda dagarna.

Efter detta idag hade jag tänkt sola lite men det sprack.

Sen vart lite mycket kajkande idag på eftermiddagen då jag först skulle hämta Phille och Daniel på skolan vid 15 och då fick veta att Fannys klass hade nåt jippo som hon ville vara med på och skulle hämtas vid 17. Fem var jag där och fick veta att de var klart 18.

Jösses vad jag blandar siffror som siffror och bokstäver. :-D Det är nog bara för att hålla dig vaken.;-)

Eftersom jag vart tvungen att vänta på Fanny en timme extra så jag passade på att åka till Carrefour och handla tapas som blev middagen idag - SÅ KLART. Vi är ju i Spanien.

Det värsta med tapas är att det blir väldigt, väldigt mycket och det är fett.
Det bästa med det är att man, som med de flesta buffer eller julbord, äter mindre än me tror.
En del 0 jag äter mendre. Det Jag kommer äta mer av i helgen ä dock vaktelägg på pinchos.

Huevos a corneneiz

Natti för idag!!

Småutflykter en måndag

Idag är det röd dag här i Spanien och familjen är då således lediga.
Sen vi kom innan helgen har vi inte riktigt lyckats få till ett väder passande för strandliv. Inte lyckades vi i dag heller. Fint är det och soligt och varmt men OJ, OJ, OJ vad det blåser idag.

Sitter och bloggar lite innan vi ska ner till Vela Beach och kosta på oss en restaurangmiddag så här innan allvaret börjar. Sitter vid köksbordet för ute blåser man bort, men kolla min utsikt...

Foto taget från min plats vid köksbordet.

Med barn i åldern 11 och 13 måste man alltså hitta på nåt om man i huvudtaget ska få deras bleka nosar bort från datorerna om det inte är direkt badstrandsväder. Igår tog vi oss ner på stan för en glass och idag blev det bilutflykt med dricka och en varm macka.

Jag och Roland började dagen, efter frukost, med en utflykt till den blå, eller om den är grön, saltsjön för dagens långprommis. Tänkte doppa tårna i sjön med eller snarare allt som kan tänka sig få psoriasis sår.
Den gubben gick inte se. Fel sjö. Det är bara den röda, eller snarare rosa sjön, man får peta ner huddelar i.
Vid denna sjö kunde man bara promenera lite, utflykta sig såg vi att man gör med samt en och annan strosande häst och ryttare.

Den ser blå ut men de säger Den gröna. Det vita "skummet" är inte skum utan salt faktiskt.

Montesinostrakten skymtas.

Kolla vad det blåser idag och det är ändå inget mot denna eftermiddag/kväll. Det är 22 grader varmt men Roland är något frusen i blåsten. Smått onödigt tyckte jag.

Efter den, faktiskt ganska besvikelse, utflykten drog vi hem och hämtade ungarna.
Daniel rakade sig idag igen. Han som inte skulle raka sig alls gör det nu rätt ofta och jag tror att han känner sig skitstor.

Campoamor golfklubb stod på agendan. Ligger rätt högt och har en grymutsikt över Medelhavet och La Manga.
Nu spelar inte jag golf riktigt men skulle jag det skulle jag nog uppskatta denna bana, helt klart.
Vi var ju nu inte ute efter banan utan det 19e hålet.

Döm om vår förvåning när vi upptäckte att det blåste väsentligt mindre där uppe.

Daniel som vill bli djurskötardoktor, med andra ord Veterinär, idkade lite djurmisshandel och mord på en jäkligt ettrig geting. Den fick runkna i isen som var kvar efter urdrucken Cola.

Ny variant på drinken "Geting".

Så!
Nu ska jag bara kolla 2 nya objekt och samla ihop familjen för att gå till restaurangen nere på stranden, si sådär en 300 meter bort (till restaurangenalltså, stranden ligger bara 180 meter bort).

Innan jag loggar ner ska du få se några bilder till som Roland tog med moln och solnedgång.

Och så den sista, som det ser ut nu vid tjugo minuter i sju, denna måndag i Paradiset!