Kollegorna undrade ...

Kollegorna undrade så smått igår vilka projekt vi skulle ha i helgen och jag hade inte den blekaste aning, "Men nåt blir det, var så säker" var det enda jag kunde svara.
Förrutom de vi gör rent praktiskt så brukar vi ju vara vansinnigt duktiga på att hitta på och planera, vilket på pappret brukar bli riktigt kostasamt för mig. Tur att det är på pappret! ;-)
Nu låter det ju som om det bara är jag som betalar allt men så är det ju inte. Men förädlingar och ombyggnader här hemmavid står jag för eftersom det är mitt hus och i slutändan kommer det mig tillgodo.

Jo du, vi lyckades igår kväll också. Kommer längre ner, en del av det. Hihihi!!

Nu kan jag i alla fall meddela er, kära kollegor, att det blev nåt. Vera fick tag på en sekatör! :-D

Lördag lunch (innan sekatören):






Ett par timmar senare (efter att jag fått tag på sekatören):





Hehehehe!!!! MASSAKER!!!!!
(Men satan vad jag ser ut på händer och armar. Långärmat och torgvantar på måndag?)

Nu till vår "tokspånarkväll" igår med MER projekt.
Jag besparar er, förnärvarande, allt spånande som slutade på en summa av.... en hel jävla hickande massor.

Vi ska (äntligen) få nya grannar på ödetomten bredvid. De ska börja bygga i vinter. Deras tomt ligger, si så där en, 1,5-2 meter över vår. Vår släntar upp mot den och vi har 40 kvm helt obrukbar yta. Den slänten ska väck!!
Vi ska gräva ut den, gjuta en mur och sätta tujor hela vägen. Vi flyttar boden bakåt, fixar en kompost, bygger några drivbänkar och får på köpet en carport bredvid garaget med ett litet enkelt tak. Vi fortsätter sen med kanstenar runt infarten (fler tujor) och fyller med grus. Hepp, så var det klart (igår, på pappret).

Slänt bort.

Samma slänt.

Boden bakåt, mm, mm....

Längs hela kanten en hög jävla stödmur vilket ger insynskydd från allt och alla.
Gräv-Pelle är konsulterad (han kommer vid nästa samtal), de blivande grannarna kommer imorgon (söndag) på inspektion.
Men.... Suck!
En tomtpinne saknas för att se hur tomtgränsen sträcker sig.

Grävaren som planerade (det heter så fast de inte planerar ett skit utan bara gräver) har kört av, eller grävt över eller what ever, pinnen. Den måste tydligen finnas där, så jag har kontaktat lantmäteriet för "utsättning" av ny pinne.
Tänkte väl att de kan se på kartan och sätta dit pinnhelvetet, men så enkelt var det inte se. Det ska programmeras koordinater, mätas, alla ursprungliga pinnar från 1942 måste mätas in, mm, mm.
Jaha ja, tänkte jag. Det är väl det satteliter och sånt finns till för. I wish!
Summan för denna lilla pinnjävel slutar på SJU TUSEN PIX!!!!! SJUUUUUUU.....?????!!!! TUUUUUSEN?????!!! För vadå? *snyft*
Nu sa i alla fall denna sötsnälla, men dyra, Lantmätar-Janne att det är samma pris för en som för flera. Nu saknar vi, dessvärre, inga fler. Det är snudd på att man skulle springa runt och gräva upp alla andra för att få mer valuta för pengarna. "ROLAND! GRÄÄÄÄV!!!"

Nu tillhör det ju saken att jag, som de flesta andra, har angränsande fastigheter till min. En av dem, norrut, har för några år sen, satt upp ett fullkomligt hiskeligt staket, ett Fåröstängsel, på tomtgränsen. Tanten i huset är Gotländska och ville få lite "hemmakänsla". Men satan i gatan vad fult det är och här finns det inte många får, om man nu inte kallar alla horder med ungar som så.


Har du sett ett sånt sketfult staket förut? Till och med Gunnebo vore bättre, fast det är gräsligt!

De ser inte stängslet alls, det står bakom gästhuset och allt jäkla sly, mm.
Fint med "hemmakänsla" som man inte ens ser. VI SER DET!!!!
Han undrade om vi skulle dela på kostnaden, för massor av år sen, men jag sa NEJ. Därför brydde jag mig heller inte när de satte upp det för en jäkla massa dineros. Det borde jag ha gjort! Brytt mig alltså.
När jag sen genom åren har pratat med honom om döda träd, slydunge som kommer att växa till gigantisk skog och sånt, så har han bara avvisat detta. De står på hans tomt och de vill ha insynsskydd. Insynsskydd till vad? Det finns ingen insyn till ett endaste dugg utan deras gigantiska studsmatta, som de satt där för att slippa se den. VI SER DEN, VI HÖR BARNEN!!

Nu vet jag att jag låter som en bitchig, jäkla surfitta och jag kan faktiskt vara det ibland. Tro't eller ej! *ler'*

Idag, när vi inspekterade tomtpinnar (tyvärr så grävde vi inte upp dem) så upptäcker vi att stängslet, det sketfula, har de satt upp på MIN tomt!!!! Träden står på MIN tomt!!!!
Startpunkt 1 och startpunkt 2 står på deras men sen ser stängslet ut som ett C. MEN TJENA!!! FET GLÖM!!!!
Hade vi haft någon kontakt alls, varit "goda grannar" mm så hade man kanske funderat på om det hade varit värt att bråka om den kvadratmeterarna, men nu är det inte så se.
MAO... "Mina kära grannar i norr, i det svarta huset. Om ni utav en outgrundlig anledning skulle springa över denna blogg och läsa den, så räkna med en begäran/ett krav på staketflytt. Därefter ryker lönndungen (skogen) innan ni hinner säga "eklesiastikminister"!

Sen kom kantstenen på resten av uppfarten, slipers, tujor mm på resten.


Åsså resten...

Så, mina kära kollegor, vi lyckades hitta på och göra saker även denna helg även om den såg ut som om den var projekthållslös i fredags.
En sak vi inte har gjort, vi inte funderat på och inte ens hade velat, är att var a "ut e på stan och röja".
Det...
Det ska vi göra på måndag. Årets stösta kräftskiva på Golden... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0