Soooooooova!!

Jag älskar att sova, det gör jag verkligen, men varför ska det vara så jäkla svårt ibland (allt som oftast).

Sovit skit i natt eller snarare efter kl 3. Livet blir inget kul dagen efter.
Dessutom så är det inte bara så enkelt som att lägga sig ner och bara sova, så där hux flux. Nä, nä, så enkelt är det inte.
Rummet måste vara svalt och det måste komma in massor med syre, nytt syre hela tiden. Det innebär att fönstret måste vara öppet. På vintern räcker det ganska långt, men sommaren räcker det inte riktigt.
Om det ska bli ordentligt drag in kan jag ju inte ha rullgardinen nere vilket leder till att det blir ljust tiiiiidgt. Mycket tidigt. Drar då för gardinerna istället men nu har ju dessutom bordsfläkten blivit placerad på fullt drag i fönstret och den suger åt sig gardinen och då låter det som en hord helikoptrar som drar över. Gardinerna måste även de vara odragna. Ljust!!
Sen kan jag inte ha täcke på fötterna. No way! Jag storknar direkt. Händerna och fötterna ska vara täckebefriade medan axlarna absolut måste ha täcke.
Detta lämnar inte valet av sovställningar så öppet precis.
På rygg är grymt skönt och på högra sidan, men då bara i framstupa sidoläge.
Sover jag på rygg ska vänstra benet vara böjt utåt och högra handen på höften, alternativt båda armarna över huvudet.
Vänstra sidan går inte.

Detta innebär, rent krasst, att somna på kvällen när man är trött är längre inget bekymmer (men hua vad det har varit ett) men om jag vaknar på natten och är lite utsövd är det stört jäkla omöjligt att somna om.
För varmt, för kallt, för lite luft, för mycket fläkt, för ljust, för kissnödig, för många tokiga drömmar, för..., för..., för...!

Somnar jag om kan du hoppa upp att sätta dig på att det är lagom till uppstigning. Grrrr....
Och jag som älskar att sova, måste ha mina 8-9 timmar, vilka är svåruppnådda.

I natt vaknade jag alltså vid tio över tre. Kissade halv fyra, stökade omkring för att hitta en ställning där alla kraven uppfylls och som ändå minimerade ljuset. Täcke över huvudet går fetbort!
Vid 05.24 hör jag en telning som rör sig där ute, sen hör jag massa visk. VISK! Hon har väl fasen inte väckt Daniel igen?! Hon är hopplös på sånt. En dörr däms igen. Bra! Daniel kastade ut henne. Hoppas han kastade kudden efter henne med.
06.30 ringer Rolands väckarklocka och det gör den även 06.39, 06.48, 06.57... ja du hajar. (Snooz.) Inte för att vi sov utan för att vi låg och pratade. 06.15 kom Fanny in. PÅKLÄDD!
Tror du inte ungjäklarna hade gått upp 05.24 i alla fall och satt och spelade.... SIMS. De har nämligen blivit Simsifierade nu när datan är tillräckligt lagad så att de har kunnat ladda ner spelet de haft i över 2 år.

Roland går upp och jag tänker AHHHH. Nu ska jag somna om och jag vet att jag kommer att sova gott till minst 10.
Det är den enda fördelen med Sims. Fanny kommer inte och väcker mig, eller ska säga nåt eller ska titta på MIN väckarklocka eller osv, var 20 minut.
Då slog det mig att skulle köra Roland till jobbet i Huddinge idag för han ska ta tåget till Dalarna sent i eftermiddag.
"Men va fan! Hur svårt ska det vara? Jag ÄLSKAR ju att sova. *Snyft* "

Jaha ja. Så var det med det. Upp och hoppa!
Vart enda fönster i hela huset står på vid gavel och så även balkongdörren och det har typ regnat i natt. Mycket, vilket jag erfor när jag ca 2 meter från balkongen klev i en stor vattenpöl. Det har alltså regnat sidledes och med dessa höstvindar så har regnet inte stannat ute. Nä, nä!

Så min sovmorgon till 10 innebar att jag hade, torkat golvet, åkt till Huddinge tur och retur samt ätit frukost redan vid halv tio.
Ungarna spelar fortfarande Sims och har nog inte märkt nåt av något.
Fanny sprang ut och tvättade bilen förvisso så hon kunde tjäna ihop lite mer datatid.

Nu är vi då solo, ungarna och jag, hela veckan lång och enligt Pohlman, yr.no, tv4 vädret, smhi, you name it, så kommer vi inte vara på stranden denna vecka. Inte alls. Spelar ingen roll om jag försöker hitta nya vädersajter utan alla är rörande överens om att vi inte ska vara på stranden.
DET ÄR HÖST! Wow vad det stormar.

Så idag, för att locka ungarna från datorn inte minst, har jag bestämt att bjuda ungarna på lunch uppe i Mölnviks köpcenter. Påhittigt va? ;-) Hela 2,5 km hemifrån.
Ungarna jublade för det ligger bredvid - GAMESTOP. Suck! GAMEOVER ungar!

Jag är i alla fall väldigt tacksam för att vi satsade på ett hus i Spanien och inte en båt i Sverige. Känns som vansinnigt mycket mer valuta för pengarna. Det blir nog många turer dit under kommande arbetsår samt hela nästa sommarsemester. Det är ett löfte!
Fast vi får väl se hur det blir med sömnen där och alla "måsten". Som tur är ligger det på undervåningen i sutturäng på norrsidan med altandörr. Kan funka! Och inte blir det ljust kl. 3 på natten heller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0