That's my little girl!!

"Mamma, snälla, snälla, söta, snälla rara!!!" (Observera att jag tydligen har fått tillbaka jobbet)
"Kan inte jag få tvätta och städa bilen när vi kommer hem? SNÄÄÄÄÄLLA!!!"

Hmmmm... Låt mig tänka... (typ i 5 sekunder för att verka svårflirtad men inte för länge så att hon ångrar sig)
"Okey då!" (YES!!!)

Bilen ska snart in på service och denna handling låg inte högst på min priolista precis.
Ungen vart skitglad och mamma stennöjd. Kan det bli bättre?!

Fanny tjänar tid.


...och mer...


Klockan tickar på...


Grannen kom och bjöd på barnfika men Fanny tackade NEJ. Jag försökte övertala henne och sa att tiden försvinner inte och det gör inte smutsen heller. Svar: "Vill inte har jag ju sagt! Det här är mycket roligare!"
Jag är helt övertygad om att hon faktiskt tycker det!

Nu gillar förvisso Fanny ibland att göra de mest märkliga ting. Hon vägrar städa sitt rum men vill hänga all tvätt. Hon vill gå ut med grannarnas hundar (utan pröjs) men pallar inte plocka bort sitt melonskal från soffbordet. Hon vill klippa gräsmattan men kan absolut inte tänka sig att slänga soppåsen i tunnan. Osv, osv...

Vi har länge försökt få ungarna att hjälpa till lite mer hemma med lätta och självklara saker - utan resultat och vi har funderat på hur vi ska få ner speltiderna på datan - särskilt nu sommartid.
"Hallå ungar! Det är sommar. Ut och bygg bondgårdar av kottar eller annat kul!"

Ahhh... *pling*
Snillena blixtrar till!
Dataspelstidsihoptjänarpoäng!!

Fantastiskt! Ni skulle sett dem igår. De jagade poäng febrilt. Kanske inte riktigt på det sättet vi hade tänkt oss, men låt så vara för en stund.
De absolut lättaste sätten, och mest självklara, dem hoppar de över och satsar stenhårt på poäng som ger massa dataspelstid. Men de står inte i proportion till de lätta sätten. En vacker dag kommer de förhoppningsvis på det.
Till detta tillkommer en automatisk dagsranson såklart.

Exempel på plustid:
Bädda sin säng = 15 minuters speltid (vad tar det? 1 minut eller?)
Plocka bort sin disk = 15 minuter (30 sekunders insats)
Lägga i sin rena tvätt i garderoben = 30 minuter
Plocka upp i sitt rum = 30 minuter
Hur enkelt som helst utan att det tar minsta lilla extra tid eller energi. Det finns massa 15-30 minuters saker.

Men vad satsar de på:
Klippa gräsmattan = 3 timmar speltid (tar 1 timma)
Hänga upp tvätten på strecket = 2 timmar
Tvätta och städa bilen = 6 timmar (tar väl 1,5 timmar eller så)
Laga middag till hela familjen = 3 timmar

Snart kommer det behövas en matematisk lektion kan tyckas.

I alla fall. Vad tycker du jag ska göra med all MIN datatid? Som vuxen och mamma så samlar jag ju timvis med tid vareviga dag. Tid jag varken kan, eller ens vill, förbruka.
Snart ska jag börja med maten = plus 3! Har redan handlat mm = plus 1,5!


Fanny sliter på. Jag tror faktiskt hon gillar det, med eller utan datatid.


Fannys belöning.
6 timmar data, men bästa av allt: Sitta i bilen i 30 minuter och låtsas köra.
Tina Törner: Passa dig!

Daniel då?

Han gör av med tid!

Måste:

Upp från arselet och tjäna...
"What?"

Mamma (jag alltså). Hon bara tjänar...


...och tjänar hon - tid och familj!





Appropå det, regn- och sommarbloggar alltså.
Bloggar gör man ju inte direkt när man har vansinnigt fint strandväder, vilket jag har en benägenhet att inte ha när jag är ledig. Men i morgon! Packa strandväskan. Det ska bli kalas, särskilt mellan 11.30 och 13.30. Var så säker. Då har jag inbokade gympass.... (Grrrr!)

Ha en bra kväll!
//Vera med familj

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0