Hårddrillning med Total Immersion

Jisses vad jag blev trött. Ögonen klippern och jag gäspar som den värsta flodhäst.

På måndag får jag absolut INTE vara eller bli så här trött. Då börjar nämligen allvaret.
Jag ska sätta mig i skolbänken igen och hårddrillas i det spanskaspråket. Intensivkurs milt sagt.

Under 45 timmar på 5 fem dagar ska jag Hablo med Christabel och Camillo på Berlitz.
De är mina så kallade huvudlärare. Med huvud tror jag att de menar att de ska ta över mitt huvud och hjärntvätta mig - BARA mig. Jag kan inte smita undan helt enkelt. Jag kan inte sitta längst bak i klassrummet och sms:a.

En av dem skall ta över mitt huvud under 9 heltimmar per dag och under en timma av dem ska de båda hjärntvätta mig. De kommer inte släppa mig ur sin syn, inte ens under lunchen. Allt för att jag inte ska komma åt att springa iväg och tjyvsnacka svenska.
Måndag, torsdag, måndag, onsdag, torsdag = 45 timmar och sen kommer jag habla som en infödd (eller 1,5 språknivå högre).
Jag har förklarat att jag snudd på är flytande i språket så länge jag har ögonkontakt, får använda armar och händer samt har ett glas cava inom räckhåll. Jag hoppas de lyssnade ordentligt!

Metoden är nåt som kallas för Total Immersion och det skall vara samma metod som barn lär sig sitt modersmål på. Från scratch utan att krångla till det med onödig grammatik. KONSERVATION är nyckelordet.

Så, måndag - Hablo. Tisdag - hjärntrött. Sen håller det på så tills flytt.

Kommentarer
Postat av: Ninni

Kan ju tänka mig att det inte är så svårt att pressa in en massa spanska i huvet på dig. :-) Bara du inte blir av med svenskan samtidigt då...



Har varit inne och läst ikapp lite.

Härligt hus ni har lämnat men antar att det är mysigare där ni bor nu.



Kram!

2010-10-13 @ 13:55:25
URL: http://ninni1960.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0