Kortslutning - and still is!!

För 3 år sen läste jag en artikel om bokstavsbarn. Artikeln handlade om barnuppfostran av barn i allmänhet men bokstavsbarn i synnerhet.

Jag fick fullkomligt kortslutning och där är jag än idag och vet inte vad att göra.

"Du ska absolut inte MUTA barn. Du ska belöna dem."

OK. Så lång är jag med.
Du ska alltså inte säga: "Om du gör detta, så får du detta."
Med andra ord: Belöningen ska inte vara uttalad innan prestationen är genomförd.

Det ska vara i stil med:
"Åh vad du var duktig nu. Nu får du det här!"

Funkar inte helt ut i praktiken men en god tanke.

Men det är nu det spricker:
"Du ska inte bestraffa ett barn, särskilt inte ett ODD-barn där då effekten blir den motsatta."
.....................
.....................
.....................
(tänker, tänker...)
Vilken effekt??? Effekten har ju inte ens varit där ännu?

OK! Låt mig se.........
Jag får inte bestraffa ett barn för utebliven prestation, eller brott mot regler och liknande, utan det ska bestå av en indragen belöning, som inte ska vara uttalad innan prestationen för då är det en muta, som då inte blir av och blir då en bestraffning som inte ska ske?

Förstår du nu varför jag har kortslutning än och famlar i blindo i barnuppfostringsträsket!


Vad sägs om att "förbjuda" följande:
"Mamma om jag gör detta vill jag ha...."
"Mamma, om du vill att jag ska göra... så måste du göra..."
"Jag vägrar om jag inte får en häst/hund/ny dator/iPhone/mm/mm!"
"Då får du f'n betala för det för det kan inte ingå i min månadspeng!"

När kommer den handboken?
Hur att inte hamna i utpressningsträsket och hur kan jag hantera detta om jag inte får använda mig av de två övre?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0